28 Deel II - Kwaliteitsverslag Forensische Zorg Inleiding In dit verslag brengen we de huidige stand van zaken in kaart rondom de implementatie van het Kwaliteitskader Forensische Zorg (KKFZ). Het doel is om inzicht te geven in de voortgang met betrekking tot de kwaliteitsaspecten zoals benoemd in het KKFZ. Voor de consistentie hanteren we hetzelfde format als in het voorgaande verslag. Dit draagt bij aan de leesbaarheid en maakt het makkelijker om de opvolging van acties en ontwikkelingen te volgen. Per pijler wordt de status van de geplande acties weergegeven. We maken daarbij onderscheid in wat inmiddels is opgepakt en afgerond en welke onderdelen nog in uitvoering zijn. Ook wordt benoemd welke acties op dit moment nog lopen en niet zijn afgerond. Het verschil met vorig jaar is dat er geen kwaliteitsaspecten meer tussen zitten die on hold zijn gezet, omdat er inmiddels meer duidelijkheid is rondom ervaringsdeskundigheid. De verduidelijking wordt hieronder - gestructureerd per openstaand kwaliteitsaspect en bijbehorende planning - weergeven. Visie ‘Wij zetten ons in voor een samenleving waarin burgers –ongeacht religie, taal en cultuur; ongeacht verstandelijke, psychische en sociale beperkingen– in veiligheid, vertrouwen en vrijheid kunnen meedoen en zich ontplooien.’ De kleuren verklaard: Kleur Status Was voor aanvang van het KKFZ reeds geïmplementeerd Afgerond Pending Pijler 1 1.1 Veiligheid en persoonsgerichte zorg Kwaliteitsaspect Concrete vormgeving van het kwaliteitsaspect Status Het netwerk van de patiënt/cliënt wordt actief betrokken tijdens de behandeling en/of begeleiding. Sociaal functioneren is structureel geïntegreerd in de zorgplannen. Het netwerk van de patiënt/cliënt wordt actief betrokken tijdens de behandeling en/of begeleiding. Sociaal functioneren maakt nu deel uit van onze zorgplannenchecklist. De behandeling/begeleiding wordt waar mogelijk afgeschaald en waar nodig opgeschaald, zodat de zorg doelmatig en effectief wordt ingezet. Dit geldt zowel voor op- en afschalen binnen de eigen organisatie als binnen de keten. Afschalen en opschalen zijn geïntegreerd in het vernieuwde MDO-format. 1.2 Sociaal netwerk In 2024 hebben we een inspiratiesessie over netwerkzorg in Rotterdam bijgewoond, waarin verhalen werden gedeeld over het betrekken van de cliënt en zijn omgeving in het zorgproces. Deze sessie heeft ons waardevolle inzichten gegeven. De belangrijkste inzichten waren: 1. Betrek het netwerk van de cliënt: Naast de cliënt zelf is het essentieel om ook de omgeving actief te betrekken in de zorg. 2. Relationele deskundigheid van de hulpverlener: Empathie en verbindend werken zijn cruciaal naast technische zorgkennis. 3. Monitoring: Het monitoren van de vooruitgang en de werkrelatie is essentieel voor bijsturing. 4. Hoop en positieve verwachtingen: Een positieve benadering versterkt de motivatie en vergroot het herstel. 5. Kleine stappen en systemisch werken: Begin met haalbare stappen en benut de kracht van netwerken en lokale wijsheid. 1.3 Opschalen en afschalen De toevoeging van het opschalen en afschalen van zorg aan ons MDO-format werd in 2023 al doorgevoerd. Sinds 2024 werken we actief met deze toevoeging en gebleken is dat deze toevoeging bijdraagt aan een efficiënter proces. Door het systematisch opnemen van dit onderwerp in het MDO-format is het nu veel makkelijker om het opschalen en afschalen van zorg terug te vinden in het cliëntdossier. De documentatie is duidelijker en het monitoren van deze processen verloopt nu op een gestandaardiseerde manier. Dit draagt bij aan de traceerbaarheid en opvolging.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=