30 Deel II - Kwaliteitsverslag Forensische Zorg Binnen de organisatie is tijd, ruimte en openheid om continu te leren, te reflecteren en te ontwikkelen. We stimuleren actief een open cultuur van feedback en reflectie. Dit komt onder andere tot uiting in onze maandelijkse intervisiemomenten en de verschillende overlegstructuren: afzonderlijke bijeenkomsten voor gedragsdeskundigen, trajectcoördinatoren en gezamenlijke multidisciplinaire overleggen. Deze momenten bieden ruimte om ervaringen te delen en van elkaar te leren. Daarnaast evalueren en monitoren we de voortgang van leer- en ontwikkelingsprocessen, zodat we gericht kunnen blijven verbeteren en leren als vast onderdeel van ons werk is ingebed. Dit onderdeel krijgt meestal vorm in de tweewekelijkse overleggen met een bijbehorende actielijst. Aanwezigen bij dit tweewekelijkse overleg zijn de directeur zorg, enkele stafleden, de gedragsdeskundigen en traject coördinatoren. 2.2. Ervaringsdeskundigheid Kwaliteitsaspect en status Hoe geven wij hier vorm aan De professionals in de Forensische Zorg hebben een professionele grondhouding • In 2024 zijn er diverse bijscholingen georganiseerd voor verschillende groepen medewerkers binnen de organisatie. De inhoud was thematisch gestructureerd en gericht op actuele en relevante onderwerpen binnen de zorg. • Er zijn trainingen gegeven over Begeleiding, Ontwikkelings-stoornissen, Zeden, Verslaving en Psychose, het Rechtssysteem, Persoonlijkheidsstoornissen en de Wet zorg en dwang. • Gedurende het jaar vonden er ook themamaanden plaats waarin diezelfde onderwerpen, centraal stonden voor alle betrokken medewerkers. • Daarnaast zijn er aanvullende trainingen georganiseerd, zoals Medicatieverstrekking, e-learning Epilepsie, Weerbaarheidstraining en BHV. De professional werkt methodisch en volgens (zorg) standaarden • Wij voorzien onze medewerkers regelmatig van voorlichting over geldende regels, professionele normen en de relevante GGZ-standaarden. • Medewerkers worden actief betrokken bij de implementatie van nieuw beleid, waardoor draagvlak ontstaat en we gezamenlijk werken aan een gedeelde visie en aanpak. • Gedragsdeskundigen spelen een sleutelrol bij de borging van methodisch werken. Tijdens kwartaalgesprekken over trajectbegeleiding, intervisie en het zorgoverleg tonen zij inzet bij de implementatie en inbedding van deze manier van werken. De professional houdt zich aan de professionele standaard, die bestaat uit vakinhoudelijke standaarden, beroepsethische normen en veldnormen. • Alle medewerkers hebben toegang tot ons Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) waarin actuele protocollen en richtlijnen zijn opgenomen. • Tijdens verschillende overlegvormen worden veldnormen, professionele standaarden en GGZ-richtlijnen structureel besproken. • Dankzij de laagdrempelige overlegstructuur en de brede toegankelijkheid van informatie zijn medewerkers goed geïnformeerd over geldende normen. De professionals die werkzaam zijn binnen de Forensische Zorg zijn bevoegd en vakbekwaam • Ons bijscholingsprogramma is gebaseerd op de forensische leerlijn, met forensisch vakmanschap als leidraad. Alle medewerkers zijn MBO, HBO of WO geschoold. • Supervisie en intervisie vormen een vast onderdeel van onze professionele ondersteuning: gedragsdeskundigen verzorgen de intervisie binnen begeleidingsteams, terwijl behandelteams worden ondersteund door hun regiebehandelaar. De teams nemen maandelijks deel aan intervisie- of supervisiebijeenkomsten en casuïstiekbesprekingen vinden wekelijks plaats. De organisatie draagt bij (in verhouding tot haar volume) aan het aantrekkelijk zijn en blijven van de sector op de arbeidsmarkt. • Naast onze actieve bijdrage aan het project ON(beperkt)STAGE waarover we in ons vorige jaarverslag hebben geschreven, hebben wij ook gastcolleges verzorgd voor de minor Forensische Zorg aan de Hogeschool Rotterdam. Hiermee willen we studenten meer inzicht bieden in de praktijk en het belang van forensische zorg. • Per 2024 participeren we in een werkgroep tot de ontwikkeling van ‘Master Forensische Zorg Specialist’ binnen de muren van Hogeschool Rotterdam. • Eind 2024 hebben we ons geconformeerd aan de projectsubsidie aanvraag bij ZonMW door Hogeschool Rotterdam met de titel ‘Samen aan de slag. Leernetwerk Verbonden routes naar waardevol werk.’ Het onderwerp is: onderzoek dat zich richt op kennisvermeerdering over basismechanismen en grondbeginselen van gezondheids- en zorgproblemen. Het betreft in het algemeen een langetermijnonderzoek met een brede toepasbaarheid. • Om de aantrekkelijkheid van de sector verder te vergroten, werken wij aan de ontwikkeling van onze LinkedIn-pagina en bereiden we een nieuwe bedrijfsvideo voor waarin ons personeel aan het woord komt. Dit biedt een authentiek kijkje in onze organisatie en benadrukt de waardevolle werkervaringen binnen de zorgsector.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=